Monday, March 22, 2010

Pengenalan kepada Masalah Bahasa dan Komunikasi

PENDAHULUAN
“Matlamat utama pendidikan adalah untuk menyediakan seseorang individu menjadi bertanggungjawab, menyumbang kepada komuniti. Pelajar-pelajar bermasalah pembelajaran perlu didedahkan kepada realiti kehidupan setelah tamat persekolahannya melalui satu program yang sistematik. Kebiasaannya, dalam persediaan kepada realiti kehidupan orang dewasa, penekanan hanya diberi terhadap keperluan vokasional semata-mata. Malangnya hingga kini, terlalu sedikit program komprehensif yang wujud menyarankan kemahiran hidup yang diperlukan untuk menepati kehendak sebagai orang dewasa.”
Berdasarkan pernyataan yang dipetik daripada hasil tulisan Polloway & Patton (1993), secara tidak langsung kita dapat menyimpulkan bahawa setiap insan di dunia ini memerlukan latihan yang khusus untuk menghadapi kehidupan pada hari dewasa yang menuntut setiap manusia bersikap berdikari di tahap yang maksimum. Berdikari bermaksud seseorang harus menghadapi kehidupan secara peribadi tanpa melibatkan bantuan orang lain secara total dalam kehidupan mereka. Oleh hal yang demikian, setiap insan yang hidup di dunia ini sepatutnya mempunyai keupayaan ini. Keupayaan yang dimaksudkan semestinya didapati melalui proses pembelajaran tidak kira pembelajaran secara formal yang dijalankan di sekolah ataupun pembelajaran tidak formal yang dipelajari melalui kehidupan seharian dan pengalaman yang mereka lalui.
Salah satu aspek pembelajaran yang asas adalah kemahiran berbahasa dan berkomunikasi. Apabila seseorang gagal memenuhi keperluan asas ini maka berlaku kesukaran dalam kehidupannya kerana kesukaran menyampaikan kehendak dalam hidup seharian. Oleh itu pelbagai pihak yang bertanggungjawab harus mengenalpasti punca berlakunya kanak-kanak gagal menguasai bahasa dan komunikasi kemudian mencari jalan penyelasaian kepada masalah ini. Berikutan dengan hal ini maka kerja kursus projek PKU 3102 menuntut semua guru pelatih Pendidikan Pemulihan Khas mengkaji topik ini dengan lebih lanjut lagi agar kehendak pelajar terutama pelajar pemulihan khas dapat difahami seterusnya dipenuhi.

Sebelum melangkah dengan lebih jauh lagi dalam mata pelajaran pengenalan kepada masalah bahasa dan komunikasi, eloklah dikenal pasti konsep dan definisi masalah bahasa dan komunikasi agar maksud yang dicari lebih nyata dan jelas.
1. KONSEP DAN DEFINISI MASALAH BAHASA DAN KOMUNIKASI
1.1: Definisi masalah, bahasa dan komunikasi
Menurut Kamus Dewan edisi ke-4 (2007), masalah diertikan sebagai sesuatu yang memerlukan penyelesaian, perkara atau keadaan yang menimbulkan kesukaran. Bahasa pula didefinisikan sebagai sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia. Selain itu, bahasa juga didefinisikan sebagai percakapan yang baik, tingkah laku yang baik dan sopan santun. Di samping itu, Komunikasi pula dijelaskan sebagai perhubungan (secara langsung) atau dengan perantaraan surat, radio, telefon dll.

1.2: Konsep bahasa.
Lufti Abas (1975:4) mengemukakan konsep beliau mengenai bahasa iaitu sebagai satu data yang dianalisis dalam linguistik. Menurut definisi linguistik, bahasa ialah suatu sistem simbol-simbol yang terdiri daripada bunyi-bunyi yang diucapkan dalam atau melalui mulut manusia, yang dipersetujui bersama, dipelajari oleh sekelompok manusia itu berkomunikasi.
Mangantar Simajuntak (1982:5) pula mengemukakan bahawa bahasa ialah satu sistem kognitif manusia yang unit yang dapat dimanipulasi oleh manusia untuk menghasilkan sejumlah ayat yang tidak terbatas untuk dipakai oleh manusia sebagai alat komunikasi dan mengakumulasi ilmu pengetahuan.
Asraf yang menjawab pertanyaan penulis secara lisan pada 10 ogos 1985 menyatakan bahawa bahasa merupakan himpunan ayat-ayat yang tidak terbatas jumlahnya tetapi terbatas panjangnya, yang mempunyai susunan kata, frasa, dan struktur, menurut ketetapan tertentu yang berupa sistem dalam bahasa itu.
Bahasa tidak terbatas kepada simbol-simbol sahaja tetapi terbahagi kepada beberapa komponen yang penting. The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) (1982) membahagikan bahasa kepada beberapa bahagian iaitu dari segi bentuk (form), kandungan (content) dan penggunaan (use).
Bentuk bahasa dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut tahap kesukaran penguasaannya iaitu aspek fonologi, morfologi dan sintaksis. Fonologi merupakan kajian tentang bunyi sebutan dalam sesuatu bahasa (kamus Dewan Edisi terkini). Morfologi pula merupakan kajian tentang pembentukan kata dalam sesuatu bahasa termasuk infleksi, terbitan dan pemajmukan (Kamus Dewan Edisi Terkini) manakala sintaksis pula merupakan pengetahuan (cabang ilmu linguistik, peraturan, dsb) tentang susunan kata dalam ayat (Kamus dewan edisi ke-4)
Kandungan bahasa yang dimaksudkan ialah dari segi semantik iaitu kajian tentang makna perkataan dan penambahan makna sesuatu kata (kamus dewan Edisi Terkini). Di samping itu, penggunaan bahasa merujuk kepada pragmatik iaitu cabang linguistik yang berkaitan dengan kajian tentang makna dan kesan yang timbul daripada penggunaan bahasa dalam situasi tertentu (Kamus Dewan Edisi Terkini).
Berdasarkan konsep yang dikemukakan oleh keempat-empat tokoh bahasa yang saya rujuk, dapatlah disimpulkan bahawa bahasa merupakan salah satu instrumen atau alat yang memerlukan pengetahuan khusus dan digunakan dalam komunikasi seharian oleh sekelompok masyarakat. Bahasa tidak terbatas kepada pengucapan yang dilafazkan secara sewenang-wenangnya tetapi memerlukan individu tersebut menggunakan bahasa dengan baik dengan memasukkan nilai etika dan budi pekerti yang tinggi dalam pertuturannya.




1.3: Konsep komunikasi
Secara general, komunikasi merupakan sebuah analogi perpindahan maklumat menerusi deretan simbol yang sama kepada individu atau sekelompok insan yang lain. Komunikasi menurut Verdeber & Verdeber (1977) adalah satu proses mengongsi makna melalui pengucapan dan diikuti dengan penerimaan baik secara sengaja atau sebaliknya sehingga meninggalkan kesan. Mengikut McAuley (1988) pula, komunikasi dapat mempengaruhi serta meningkatkan keyakinan seseorang. Seterusnya beliau menentukan bahawa komunikasi dapat menentukan tindakan, kepuasan dan menjalin hubungan.
Menurut Anuar, 2009, komunikasi atau pertuturan adalah bentuk ekspresi bahasa yang paling biasa dan memerlukan koordinasi di antara alat artikulasi, pernafasan, dan suara. Di samping itu, komunikasi manusia juga memerlukan kelancaran yang padu iaitu keupayaan untuk bertutur tanpa teragak-agak atau tersekat-sekat agar komunikasi yang sedang berlangsung tidak tergangu.
Menurut sumber bacaan scribd, komunikasi terbahagi kepada lima jenis iaitu komunikasi haiwan, komunikasi interpersonal iaitu komunikasi dua hala, komunikasi intrapersonal iaitu komunikasi berarah sehala yang berlaku pada pemikiran individu, komunikasi tanpa lisan iaitu pragmatik dan komunikasi melalui telekomunikasi atau perantara berjarak jauh.
Komunikasi berperanan sebagai medium penjalin hubungan yang mesti mempunyai nilai etika yang baik seperti tutur kata yang manis dan bersopan santun. Selain itu, komunikasi berperanan sebagai sumber rangsangan atau penggalak emosi. Contohnya, individu yang berada dalam keadaan sedih akan tersenyum apabila mendengar nasihat yang diujarkan dalam bentuk jenaka. Komunikasi juga boleh meningkatkan estim-diri. Apabila individu tersebut terlibat dalam sesuatu komunikasi, secara tidak langsung, dia akan berasa bahawa dia diperlukan dalam sesuatu perkara manakala dia akan berasa lemah sekiranya lawan bicara beliau mengherdik atau menghinanya. Komunikasi juga boleh dijadikan sebagai wahana perkongsian dalam kehidupan di mana wujud kerjasama antara dua atau lebih pihak dalam melaksanakan sesuatu yang pasti memerlukan komunikasi.
Kesimpulannya, komunikasi sangatlah penting kerana ianya merupakan asas hidup bermasyarakat yang tidak dapat dielakkan. Proses ini tidak wujud secara terpencil tetapi berlaku dalam setiap aspek kehidupan manusia (Mohd Sharani Ahmad, 2008).
1.4: Kesimpulan
The National Information Center for Children and Youth disabilities (1996), USA telah mendefinisikan masalah bahasa sebagai “... kelemahan dalam keupayaan untuk memahami dan/atau menggunakan perkataan-perkataan mengikut konteks, sama ada secara verbal dan bukan verbal. Di antara ciri masalah bahasa termasuklah penggunaan perkataan dan maknanya yang kurang sesuai, tidak upaya menyampaikan idea, bentuk tatabahasa yang kurang sesuai, kurang perbendaharaan kata dan tidak upaya mengikut arahan.”
Menurut Mohd Sharani Ahmad (2008), kelemahan atau masalah sewaktu berkomunikasi berkait rapat dengan kelemahan anak menggunakan bahasa lisan dan bukan lisan dengan jelas.
Melalui definisi dan konsep masalah, bahasa dan komunikasi yang telah dibincangkan secara mendalam di atas, dapat disatukan ideanya mengenai masalah bahasa dan komunikasi. Kita dapat menyimpulkan bahawa masalah bahasa dan komunikasi ini merupakan satu perkara yang harus diambil perhatian serius dalam mencari jalan penyelesaiannya. Hal ini demikian kerana bahasa dan komunikasi merupakan dua perkara yang berbeza tetapi mempunyai pertalian yang rapat dan hubung kait dengan berjaya atau tidak seseorang itu dalam hidupnya.



2. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN BAHASA DAN KOMUNIKASI.
Sebagaimana berlangsungnya perkembangan pada setiap kanak-kanak, demikian kiranya sistem bahasa dan komunikasi dalam diri mereka berkembang. Berjaya atau tidak perkembangan dalam diri kanak-kanak tersebut adalah bergantung kepada beberapa faktor yang berlaku dalam kehidupan kanak-kanak tersebut.
Faktor-faktor tersebut dapat dibahagikan kepada tujuh bahagian iaitu faktor keperluan dalam perkembangan kanak-kanak, faktor persekitaran, kelewatan bahasa, tahap kesihatan, faktor ekonomi, faktor baka dan faktor kognitif.

2.1: Keperluan dalam perkembangan kanak-kanak
Mok Soon Sang (2009:2) menjelaskan bahawa keperluan merupakan kehendak manusia untuk menyempurnakan keadaan, kekurangan, gangguan dan ketidakseimbangan dalam dirinya. Secara umumnya, keperluan dibahagikan kepada keperluan fisiologi dan keperluan psikologi. Keperluan fisiologi adalah keperluan asas yang terdiri daripada kekurangan organik seperti keperluan makanan dan minuman, oksigen, kepuasan deria, tidur dan rehat, pembuangan dan seks. Keperluan psikologi pula merupakan keperluan sekunder yang meliputi keperluan-keperluan keselamatan, kasih sayang, penghargaan kendiri, kesempurnaan kendiri serta keperluan maklumat, keperluan estetik dan aktualisasi kendiri.
Untuk membincangkan keperluan kanak-kanak dengan lebih lanjut, saya lebih suka mengutamakan teori A.H Maslow yang dinamakan sebagai teori keperluan. Abraham Maslow berpendapat bahawa seseorang individu akan memenuhi keperluan asas terlebih dahulu sebelum memenuhi keperluan sekunder. Beliau sebenarnya mengelaskan keperluan manusia kepada tujuh bahagian dalam satu hierarki mengikut peratusan anggaran kepuasan yang tercapai oleh individu itu sendiri. (*Rujuk pada senarai lampiran)
Dalam teorinya, Maslow menggolongkan keperluan manusia kepada keperluan kekurangan dan keperluan kewujudan atau penyuburan. Keperluan kekurangan ini meliputi keperluan fisiologi seperti yang dinyatakan dalam teori Mok Soon Sang, keselamatan, kasih sayang dan penghargaan kendiri. Manakala keperluan kewujudan pula meliputi keperluan kesempurnaan kendiri, maklumat dan estetik serta aktualisasi kendiri.
Perkara yang saya ingin tekankan dalam teori ini adalah pencapaian keperluan kewujudan atau penyuburan yang melibatkan perkembangan bahasa dan komunikasi. Bahasa dan komunikasi dapat dikelaskan dalam aspek maklumat, estetik, kesempurnaan kendiri dan aktualisasi kendiri. Keperluan ini iaitu keperluan kewujudan atau penyuburan hanya akan dicapai apabila keperluan kekurangan yang dinyatakan di dalam teori A.H. Maslow dapat dicapai. Ini bermakna hanya semua keperluan dalam kategori keperluan kekurangan dicapai barulah manusia akan cuba menggunakan potensinya semaksimum yang mungkin untuk mencapai keperluan kewujudan.
Oleh yang demikian, dapat kita simpulkan bahawa kanak-kanak hanya akan berkembang dari segi bahasa dan komunikasinya apabila keperluan-keperluan kekurangan itu dipenuhi. Hal tersebut juga sekaligus menjelaskan bahawa faktor keperluan dalam perkembangan kanak-kanak mempengaruhi perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Semakin tidak dipenuhi keperluan kekurangan kanak-kanak, maka semakin kurang perkembangan penguasaan bahasa mereka dan sebaliknya.





2.2: Persekitaran
Menurut Kamarulzaman Kamaruddin (2009), kanak-kanak gemar meniru ayat-ayat yang digunakan oleh masyarakat yang berada di persekitaran mereka terutamanya ibu bapa mereka atau pengasuh yang menjaga mereka sejak kecil
Skinner (1957) pula menyatakan dalam teori perkembangan bahasa beliau bahawa kanak-kanak belajar bahasa melalui pelaziman responden iaitu kanak-kanak meniru dari persekitarannya dan mesti disokong oleh masyarakat persekitarannya. Contohnya, apabila kanak-kanak tersebut menguasai satu tahap penguasaan bahasa yang lebih kompleks daripada sebelumnya ibu hendaklah menyokongnya dengan memberi pujian, hadiah atau pelukan sebagai satu penghargaan. Apabila ibu atau orang di sekitarnya tidak memberi galakan yang positif, maka perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak tersebut akan terhalang atau menjadi terhad.
Melalui prespektif interaksionalis pula, perkembangan bahasa bergantung kepada sosial (persekitaran). Kanak-kanak yang dikurniakan kemahiran menguasai bahasa, adalah pemerhati dan peserta yang melihatkan dalam interaksi sosial. Apabila kanak-kanak mendiami persekitaran yang kurang aktif dalam interaksi sosial maka kuranglah perkembangan bahasa dan komunikasi dalam dirinya.
Melalui teori yang dikemukakan oleh Kamarulzaman Kamaruddin, Skinner dan pandangan para ahli interaksionalis, kita dapat menyimpulkan bahawa perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak juga sangat bergantung kepada persekitaran mereka.





2.3: Kelewatan bahasa
Anuar dalam penulisan blog beliau pada 15 April 2009 menjelaskan bahawa perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak juga dipengaruhi oleh kecepatan atau kelewatan penerimaan bahasa. Ada kanak-kanak yang memperolehi bahasa lewat daripada kebiasaannya. Walaubagaimanapun, kanak-kanak ini juga berpotensi menguasai bahasa walaupun agak lambat berbanding kanak-kanak lain. Namun demikian, terdapat juga kanak-kanak yang tidak menunjukkan perubahan dan memerlukan intervensi awal untuk membantunya mengatasi masalah yang dihadapi.
2.4: Kesihatan
Faktor kesihatan merupakan faktor terbesar yang boleh mempengaruhi perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Hal ini demikian kerana aspek kesihatanlah yang menentukan samada kanak-kanak tersebut mampu berkembang dalam aspek bahasa dan komunikasi atau sebaliknya. Masalah kesihatan ini boleh dikelaskan kepada beberapa aspek tertentu seperti yang berikut.
2.4.1: Aphasia
Berdasarkan artikel yang terdapat dalam laman web MedicineNet.Com dan Scribd, Aphasia merupakan salah satu masalah yang berpunca daripada kerosakan otak. Bagi seorang kanak-kanak, kerosakan otak berpunca daripada kecederaan otak semasa lahir atau ketumbuhan (tumor) otak. Bagi seorang dewasa pula, aphasia mungkin berpunca daripada strok atau kecederaan akibat kemalangan yang melibatkan kepala.
Menurut Holland & Reinmuth,1982, Aphasia turut menyumbang kepada masalah bahasa. Hal ini berlaku kerana otak tidak berupaya untuk memberi makna kepada simbol-simbol arbitrari bahasa, ketidakupayaan untuk membentuk atau memperoleh bahasa. Oleh hal yang demikian, kanak-kanak yang menghadapi masalah ini akan menghadapi kesukaran untuk berkembang dalam bahasa atau komunikasi mereka.

2.4.2: Gagap
Menurut Anuar,2009, gagap merupakan salah satu gangguan kelancaran yang berlaku yang melibatkan aliran pertuturan yang mempengaruhi kadar dan kelicinan pertuturan seseorang. Individu akan disebut gagap apabila menyebut perkataan berulang-ulang, tersekat-sekat dan diikuti oleh ketegangan otot tekak. Keadaan ini berlaku akibat gangguan pernafasan yang berpunca daripada penyelarasan otot pertuturan yang tidak sempurna. Selain itu, ia juga berpunca daripada ketidakstabilan mekanisme neuromuscular untuk pertuturan ketika peringkat awal kanak-kanak. Ketika kanak-kanak sudah mahu mula bercakap, otot-otot pertuturan masih belum bersedia dan tidak stabil. Keadaan inilah yang dipercayai akan menyebabkan pertuturan menjadi tersekat-sekat dan berulang-ulang. Gagap juga boleh berpunca daripada fizikal yang lemah, kekurangan zat makanan dan mempunyai masalah kesihatan.
Masalah gagap akan menggangu perkembangan bahasa dan komunikasi bagi seorang kanak-kanak kerana proses komunikasi yang dilafazkan menjadi tidak lancar kerana secara tidak sengaja kerap mengulang-ulang menyebut perkataan yang sama dan berlaku pemanjangan bunyi perkataan. Selain itu, penutur akan gagal mengaitkan pertuturan dengan emosi yang sedang dirasakan sehingga mungkin gagal menyampaikan maksud sebenar percakapan yang hendak diucapkan. Hal ini seterusnya mengagalkan proses perkembangan bahasa dan komunikasi dalam individu tersebut.
2.4.3: Gangguan proses auditori pusat (Central Auditory Processing Disorders/CAPD)
CAPD juga merupakan salah satu masalah kesihatan yang menggangu perkembangan bahasa dan komunikasi dalam diri individu. Masalah CAPD ini dikaitkan dengan penerimaan individu terhadap bahasa yang diterima. Semasa berkomunikasi, telinga akan menerima maklumat auditori (pendengaran) dan seterusnya proses menterjemahkannya. Individu yang mengalami CAPD tidak mengalami masalah pendengaran tetapi otak tidak mampu menterjemahkan bahasa yang didengarnya melalui auditori dengan baik kerana deria pendengaran (auditori) dan otak tidak mempunyai koordinasi yang baik. Perkara ini juga berlaku disebabkan persekitaran yang mengeluarkan bunyi-bunyi bising yang akhirnya menggangu proses pendengaran kanak-kanak tersebut. Hasilnya kanak-kanak yang mengalami masalah ini tidak dapat membezakan bunyi-bunyi bahasa walaupun pengucapan bahasa tersebut jelas dan kuat. Perkara ini juga turut menyumbang kepada kegagalan perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak tersebut.
2.4.4: Down Syndrome.
Down Syndrome merupakan salah satu masalah kesihatan yang menyumbang kepada masalah perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Down Syndrome adalah kecelaruan genetik yang terkenal dan mengimpak kepada kerencatan akal kanak-kanak (Gargiulo M.R). Masalah ini berlaku akibat lebihan kromosom pada pasangan kromosom ke-21 (Trisomi 21). Individu yang mengalami masalah ini akan menghadapi beberapa masalah dalam pembelajaran. Contohnya, kelewatan peningkatan motor halus dan kasar, mengalami masalah penglihatan dan pendengaran, mengalami masalah pertuturan dan bahasa dan bermasalah dalam mengeneralisasi, berfikir dan menaakul.
2.4.5: Autisme.
Menurut Persatuan Autisme Amerika Syarikat, Autisme adalah ketidakupayaan yang rencam yang pada kebiasaanya kelihatan pada masa kanak-kanak itu belum meningkat umur tiga tahun. Keadaan ini adalah kesan daripada kecelaruan neurologikal yang menggangu fungsi otak.
Punca sebenar yang menyebabkan autisme belum dapat dipastikan dengan jelas lagi tetapi umumnya dikatakan autisme disebabkan masalah genetik dan kefungsian otak. Apabila masalah ini berlaku pada seseorang, ia memungkinkan individu tersebut mendapat kesukaran untuk berkomunikasi terutamanya dalam meluahkan niat dan keinginannya, sukar untuk memahami variasi bahasa iaitu body language dan ekspresi malah kerap memberi respon yang tidak relevan. Hal ini seterusnya menyebabkan terbantutnya perkembangan bahasa dan komunikasi dalam individu tersebut.
2.4.6: Terencat akal.
Kanak-kanak terencat akal kerap lupa ilmu yang telah dipelajari. Secara umumnya, kanak-kanak terencat akal ini bermasalah dalam konsep generalisasi dalam bidang akademik, tingkah laku dan interaksi sosial. Mereka selalunya tidak mahu meneruskan sesuatu tugasan dan selalu berputus asa. Dari segi perkembangan bahasa pula, mereka lewat untuk menguasai bahasa dan komunikasi.

2.5: Faktor ekonomi.
Menurut Eni Kusuma dalam artikel yang ditulisnya dalam pembelajar.com pada 02 Mac 2007, kehidupan orang miskin amatlah mendukacitakan. Hal ini demikian kerana taraf sosioekonomi mereka amat rendah dan mereka menjalani kehidupan yang sukar. Melalui perkongsian cerita ini,kita sebenarnya boleh mengaitkannya dengan perkembangan bahasa dan komunikasi seseorang. Apabila individu tersebut menjalani kehidupan sedemikian rupa, secara automatiknya mereka akan mengenepikan soal pendidikan yang amat penting. Hidup mereka akan lebih tertumpu kepada pekerjaan yang menjadi sumber mata pencarian mereka. Apatah lagi jika kuota keluarga tersebut ramai dan pendapatan keluarga sedikit, maka kanak-kanak kecil pun terpaksa bekerja untuk memenuhi keperluan asas mereka.
Apabila hal ini berlaku, individu yang menganggotai keluarga tersebut akan kurang terdedah kepada penggunaan bahasa dan komunikasi dengan betul. Hal ini demikian kerana mereka tidak mampu memiliki bahan-bahan pembelajaran yang sepatutnya dimiliki seterusnya dipelajari dalam peringkat usia tertentu. Selain itu, persekitaran mereka yang lebih mementingkan pekerjaan berbanding perkembangan bahasa dan komunikasi juga turut menyumbang kepada terbantutnya perkembangan bahasa dan komunikasi dalam diri seseorang. Taraf sosioekonomi yang rendah juga menghalang individu untuk mendapat keperluan asas yang cukup seperti makanan dan pakaian. Apabila keperluan ini tidak dipenuhi mereka mungkin mengalami pelbagai masalah kesihatan yang akan menjejaskan proses perkembangan bahasa dan komunikasi individu.
2.6: Faktor baka.
Mok Soon Sang, 2008 mengatakan bahawa menurut kajian ahli-ahli psikologi, emosi seseorang individu berkait rapat dengan pewarisan daripada ibu bapa mereka. Misalnya, ibu bapa yang mempunyai emosi yang kurang stabil dan bersifat pemarah akan melahirkan anak yang agresif dan bersifat autokratik. Demikian berlakunya kepada perkembangan bahasa dan komunikasi seseorang.
Galton (1865), Goddard (1890), Newman (1937) dan Sheldon (1962) pula mengatakan bahawa apapun perkembangan dalam diri kanak-kanak adalah bergantung kepada ibu bapa mereka. Biasanya, ibu bapa yang cerdas akan melahirkan anak yang cerdas manakala ibu bapa yang kurang cerdas juga akan melahirkan anak yang kurang cerdas. Oleh itu, besar kemungkinan, faktor baka juga menyumbang kepada terbantutnya perkembangan kanak-kanak tersebut dalam bahasa dan komunikasi.

2.7: Faktor kognitif
Menurut ahli-ahli psikologi Galton (1865), Goddard (1890), Newman (1937) dan Sheldon (1962), setiap individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan intelek yang berbeza dengan rakan sebaya mereka. Hal ini dibuktikan benar melalui kajian mereka. Tahap kebolehan intelek inilah yang akan membezakan individu.
Melalui teori yang mereka kemukakan ini, maka dapat kita simpulkan bahawa kognitif juga sangat memberikan impak yang besar terhadap perkembangan bahasa dan komunikasi. Hal ini demikian kerana, kanak-kanak yang mempunyai daya kognitif rendah akan sukar menguasai perkembangan bahasa dan komunikasi manakala kanak-kanak yang mempunyai daya kognitif yang tinggi pula akan cepat berkembang dalam penguasaan bahasa dan komunikasinya.


Rumusan.
Umumnya, apabila faktor-faktor yang telah dibincangkan tadi tidak diambil kira sepanjang tempoh perkembangan kanak-kanak, ia akan menyukarkan kanak-kanak tersebut menguasai perkembangan bahasa dan komunikasi yang sepatutnya dicapai pada peringkat umur yang tertentu. Masalah ini khususnya akan berlaku dalam kalangan kanak-kanak berkeperluan khas.
Siapakah kanak-kanak berkeperluan khas ini? Menurut definisi yang dipetik daripada laman Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kanak-kanak berkeperluan khas merupakan murid bermasalah pembelajaran yang mengalami masalah kognitif atau kerencatan akal yang dianggap boleh diajar (educable) dan bermanfaat pendidikan formal. Pihak KPM telah mengkategorikan pelajar-pelajar bermasalah pembelajaran kepada enam jenis iaitu Syndrome down, Autisme ringan, Hiperaktif (Attention Deficit-Hyperactivity Disorders-ADHD), Terencat akal minima, kurang upaya dalam pembelajaran (Learning Disability) dan kurang upaya dalam pembelajaran khusus (Disleksia).
Oleh itu, pelbagai cara harus dicari dan dipraktikan untuk membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran ini supaya pada akhirnya mereka juga boleh menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak lainnya.
3. CARA-CARA MEMPERTINGKATKAN KEMAHIRAN BERBAHASA.
Berdasarkan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan bahasa dan komunikasi dalam peribadi individu, dapat kita simpulkan bahawa sekiranya faktor itu tidak diuruskan dengan sebaiknya oleh pihak-pihak yang berkaitan maka ia akan memberi impak yang buruk kepada kehidupan kanak-kanak di usia dewasa mereka. Oleh itu, haruslah diketahui cara-cara mempertingkatkan kemahiran berbahasa dalam diri individu supaya masalah ini dapat ditangani. Cara tersebut haruslah dilihat dalam pelbagai aspek.

3.1:Intervensi Pengajaran Bahasa.
Menurut Anuar dalam penulisan blog pada 15 April 2009, intervensi pengajaran bahasa merupakan tindakan awal untuk membantu memulihkan atau mengurangkan masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak. Kaedah ini memerlukan guru menggunakan beberapa teknik pengajaran yang khusus bagi memenuhi keperluan bahasa kanak-kanak tersebut.
3.1.1:kaedah mengajar bahasa dalam situasi.
Ramai kanak-kanak sukar untuk mempelajari sesuatu dalam keadaan abstrak. Mereka perlukan situasi untuk menggambarkan perkara yang mereka pelajari. Oleh itu kaedah ini memerlukan guru untuk mengajar bahasa di dalam situasi yang diadakan supaya ia dapat membantu kanak-kanak memahami isi pelajaran dan seterusnya membantu mereka menguasai kemahiran bahasa yang diajar. Contohnya, guru mengadaptasi cara hidup kanak-kanak mengikut kesesuaian dalam pembelajaran. Jika kanak-kanak tersebut mendiami kawasan pedalaman, maka situasi membantu ayah di kebun sesuai digunakan. Jika anak-anak mendiamai kawasan bandar, situasi melancong bersama keluarga adalah sesuai digunakan.


3.1.2:Mengikuti perkembangan bahasa normal.
Guru-guru haruslah mengambil kira tahap perkembangan normal kanak-kanak terhadap bahasa dan komunikasi. Kaedah ini menekankan cara penyampaian pengajaran mengikuti perkembangan kanak-kanak. Dalam erti kata lain, pengajaran dan pembelajaran haruslah berdasarkan kemampuan berbahasa kanak-kanak mengikut peringkat umur mereka.

3.1.3:Menggunakan teknik pengajaran yang khusus ketika memperkenalkan konsep baru.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru harus tahu untuk mempelbagaikan cara penyampaian agar para pelajar tidak bosan dengan pelajaran yang harus mereka kuasai terutamanya menguasai teknik-teknik baru. Pelbagai jenis kaedah pengajaran telah dipelopori oleh para pakar bahasa yang boleh digunakan. Namun demikian, guru masih boleh menggunakkan kaedah sendiri yang direka khas untuk mengajar para pelajar.
Contoh teknik pengajaran yang selalu digunakan ialah kaedah fonik dan VAKT. Menurut Kamus Dewan edisi keempat, kaedah fonik merupakan salah satu kaedah mengajar membaca dengan melatih para pelajar menghubungkaitkan bunyi tertentu dengan lambang tertentu. Teknin VAKT pula adalah kaedah pengajaran huruf yang memerlukan murid melihat huruf sebagai Visual, Auditori, Kinaesthetik dan Tactile. Teknik pembelajaran sedia ada ini juga boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian.
3.1.4:Bercakap mengenai apa yang mereka fikir atau lakukan,
Anuat menjelaskan bahawa kanak-kanak harus dilatih meluahkan hasrat hatinya sejak kecil lagi. Cara paling mudah adalah dengan meminta mereka bercakap tentang apa yang mereka sedang fikirkan mengenai sesuatu benda atau perkara yang mereka sedang lakukan.
Proses penerangan itu harus diperhatikan oleh guru yang berkaitan dengan memerhatikan penggunaan aspek fonologi, semantik dan sintaksisnya. Setelah proses menerang itu berakhir, guru kemudian membetulkan mana-mana aspek penggunaan bahasa yang salah.
3.1.5:Menerangkan perbuatan yang dilakukan oleh orang lain.
Kemahiran menerang juga sangat penting dalam proses komunikasi. Oleh itu, pelajar juga digalakkan meningkatkan kemahiran menerang dengan cara meminta mereka menceritakan apa yang orang lain sedang lakukan. Hal ini demikian kerana ianya lebih mudah untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran menceritakan perkara yang dilihat berbanding perkara-perkara abstrak.
3.1.6:Menggunakan contoh yang betul untuk memberikan latihan bagu kemahiran bahasa yang khusus.
Guru juga seharusnya menggunakan bahan-bahan yang boleh dijadikan contoh atau model penggunaan bahasa yang betul kepada para pelajar. Anuar menjelaskan dalam penulisan blognya bahawa ada dua cara yang boleh digunakan. Pertama adalah bacaan mekanis yang boleh ditunjukkan oleh guru itu sendiri. Kedua, guru boleh menggunakan bahan-bahan sedia ada seperti menayangkan rakaman pembaca berita TV membaca berita.
3.1.7:Menggunakan aktiviti harian dalam menyediakan latihan kemahiran-kemahiran bahasa dalam lingkungan konteksnya.
Guru-guru juga harus bijak memanfaatkan aktiviti harian kanak-kanak di rumah untuk dijadikan sebagai pengalaman-pengalaman bahasa yang mereka boleh pelajari. Selain itu, aktiviti ini juga boleh dijadikan sebagai tema pengajaran bahasa.



3.2: Intervensi masalah artikulasi.
Salah satu aspek yang menyumbang kepada terbantutnya perkembangan bahasa dan komunikasi dalam diri individu adalah masalah kesihatan terutamanya dalam kawasan artikulasi. Oleh itu, intervensi artikulasi juga harus diketengahkan dalam menangani masalah bahasa dan komunikasi yang berlaku dalam kalangan para pelajar sebelum masalah tersebut memberi kesan yang negatif kepada kanak-kanak.
3.2.1:Terapi pertuturan.
Dalam terapi pertuturan, kanak-kanak akan dibahagikan kepada beberapa kelompok kecil. Setiap kelompok mempunyai sekurang-kurangnya seorang ahli terapi pertuturan. Dalam kelompok ini, ahli terapi pertuturan akan berinteraksi dengan kanak-kanak dan bercakap dengan mereka. Bahan-bahan seperti gambar, buku dan peristiwa akan digunakan sebagai bahan untuk merangsang perkembangan bahasa kanak-kanak. Ahli terapi juga akan menunjukkan cara penyebutan yang betul dan menggunakan kaedah latih tubi untuk membina kemahiran bertutur dan bahasa.
Terapi artikulasi yang melibatkan artikulasi, penghasilan bunyi dan latihan-latihan melalui tunjuk cara penyebutan yang betul harus ditunjukkan kepada kanak-kanak. Namun demikian, aktiviti ini dijalankan melalui aktiviti permainan. Contohnya, ahli terapi akan menunjukkan cara menyebut huruf ‘s’. Selain itu, dia juga akan menunjukkan bagaimana lidah harus digerakkan sehingga bunyi s dihasilkan. (Anuar, 2009)
3.2.2:Pendekatan interaktif.
Bloom, 1991 menjelaskan bahawa pendekatan ini digunakan agar kanak-kanak dapat dirangsang untuk banyak bercakap dan menggunakan bahasa. Melalui pendekatan ini, ahli intervensi yang mungkin terdiri daripada ibu bapa, guru pendidikan khas atau ahli terapi pertuturan akan cuba menggunakan sifat semulajadi kanak untuk bercakap tetang apa yang mereka sedang lakukan, merancang untuk lakukan ataupun perkara yang ingin dilakukan. Sesi pemulihan ini boleh dilakukan di mana sahaja terutamanya semasa kanak-kanak sedang bermain, makan, dan lain-lain dengan menggunakan sebutan dan bahasa yang betul. Melalui pendekatan ini, kanak-kanak akan meningkatkan perbendaharaan kata mereka dan memperbetulkan sebutan dan memperkayakan pengetahuan berbahasa mereka.
3.2.3: Komunikasi tambahan.
Seperti yang kita sudah sedia maklum, kanak-kanak bermasalah pembelajaran terbahagi kepada beberpa jenis. Ada kalanya terdapat kanak-kanak yang mengalami masalah pertuturan yang serius. Oleh itu, haruslah komunikasi tambahan diberikan kepada kanak-kanak ini. Komunikasi tambahan yang dimaksudkan adalah bahasa isyarat kod tangan yang biasanya digunakan oleh golongan masalah pendengaran.

3.3:Mengurangkan masalah gagap.
Morley M.E (1972) menjelaskan beberapa cara untuk membantu individu gagap mengatasi masalah mereka. Berikut merupakan cara-cara yang beliau perkenalkan untuk membantu mereka;
A. Menyesuaikan diri dengan gagap.
a. Individu gagap harus menerima dan mengakui bahawa mereka gagap tanpa rasa takut dan beremosi.
B. Terapi mengurangkan ketegangan (Relaxation therapy)
a. Rawatan ini mengurangkan ketegangan fizikal dan mental. Sekiranya selalu diamalkan, ia boleh meningkatkan keselesaan dan ketenangan mental yang akan meningkatkan kecekapan dan keyakinan untuk menjalani kehidupan tanpa tekanan.
C. Perbincangan, cadangan dan tugasan.
a. Setiap kali rawatan, masalah dan situasi tertentu mesti dibincangkan. Cadangan demi cadangan akan diberikan kepada individu untuk membolehkan mereka mengatasi masalah yang dihadapi dan menjadikan situasi gagap sebagai latihan untuk melaksanakan cadangan yang diberi.


D. Terapi kumpulan.
a. Individu gagap yang menghadiri sesi rawatan akan menghadiri sesi terapi berkumpulan. Tujuan terapi berkumpulan diadakan ialah untuk menemukan individu yang mengalami nasib yang sama. Di sinilah mereka akan berkongsi pengalaman masing-masing dan mereka akan menimba ilmu dari orang terdahulu yang berjaya mengatasi masalahnya.
3.4:Intervensi komunikasi.
Mohd.Sharani Ahmad, 2008 menjelaskan bahawa kanak-kanak perlu bentuk komunikasi yang jelas bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Ketidaktentuan sewaktu berkomunikasi akan mewujudkan ketidakberkesanan dalam hubungan sosial. Oleh itu, ibu bapa harus menyediakan suasana yang tenang dan mempelbagaikan corak komunikasi di rumah secara sistematik.
3.4.1: Komunikasi antara perseorangan.
Komunikasi ini melibatkan dua orang berinteraksi secara bersemuka seperti ibu dan anak. Komunikasi ini mempunyai keunikan tersendiri di mana komunikasi ini bergantung pada tahap kemesraan yang wujud antara dua pihak yang sedang berinteraksi.
3.4.2: Komunikasi dalam kumpulan kecil.
Komunikasi kumpulan kecil bermaksud himpunan individu yang berinteraksi di antara satu sama lain secara langsung atau tidak langsung. Proses ini melibatkan tiga atau lebih anggota dalam sesuatu kumpulan di rumah bertukar-tukar pendapat untuk saling mempengaruhi antara satu sama lain.
3.4.3: Komunikasi umum.
Komunikasi jenis umum pula memerlukan kelompok yang lebih besar. Pada kelompok ini, ibu bapa harus menarik perhatian anak dengan nada suara yang menarik, bijak menyusun kata, tegas dan mempengaruhi agar kanak-kanak dalam kelompok yang besar itu dapat dikawal sekaligus memberikan input bahasa dan komunikasi kepada kanak-kanak tersebut.
3.4.4: Komunikasi massa.
Intervensi komunikasi massa pula banyak menggunakan media massa sebagai alat untuk meningkatkan kemahiran berbahasa. Contohnya, televisyen, radio, internet, majalah dan lain-lain medium yang ada di rumah. Ibu bapa harus bijak menggunakan semua bahan yang ada untuk meningkatkan kemahiran berbahasa kanak-kanak.
3.4.5: Komunikasi bercirikan kekeluargaan.
Terdapat dua corak yang digunakan dalam intervensi komunikasi ini iaitu corak sosio dan konsepsual. Corak sosio menuntut kanak-kanak mengalah dalam situasi pertelingkahan. Hal ini demikian kerana, unsur keharmonian merupakan salah satu unsur yang seharusnya ada dalam sesebuah hubungan komunikasi. Oleh itu, apabila salah satu daripada pihak yang bertelingkah itu mengalah maka pergaduhan tidak menjadi besar malah mewujudkan suasana yang harmoni.
Corak konsepsual pula menuntut kanak-kanak mencabar pendapat orang lain. Dalam corak komunikasi ini, mereka dilatih untuk mengemukakan idea-idea yang bernas untuk mengalahkan pendapat orang lain.Mereka juga akan didedahkan dengan isu-isu kontrovensi dan membincangkan isu seumpama itu dengan ibu bapa.mereka.
Dengan menggunakan kaedah ini, kanak-kanak akan lebih aktif dalam menggunakan bahasa dengan dorongan sikap egosentrik yang ada pada diri kanak-kanak. Sifat itulah yang mendorong mereka untuk bersaing dan mempertahankan pendapat mereka. Akhirnya melalui cara ini, mereka dapat meningkatkan kemahiran berbahasa yang mereka miliki.
3.5: AAC
AAC adalah salah satu kaedah intervensi komunikasi iaitu ARGUMENTATIVE dan ALTERNATIVE COMMUNICATION. Komunikasi argumentatif didefinisikan sebagai kaedah-kaedah dan alatan yang dapat meningkatkan kemahiran komunikasi verbal yang telah sedia wujud (Mustonen, Locke, Reiche, Solbrack&Lindgren, 1991). Manakala komunikasi alternatif adalah teknik-teknik yang menggantikan komunikasi lisan bagi individu yang tidak berupaya atau tidak mampu menguasai kemahiran bahasa lisan. (Mccormick & Shane, 1990).
Melalui definisi di atas, dapat disimpulkan bahawa AAC merupakan salah satu sistem multimodal yang mengandungi empat komponen yang boleh dimanfaatkan dalam pelbagai kombinasi untuk meningkatkan komunikasi. Secara praktiknya tidak ada pemisah yang jelas antara komunikasi argumentative dengan komunikasi alternative.Oleh kerana keduanya mempunyai maklumat yang sama, maka pendekatan bersama digunakan iaitu komunikasi Argumentatif dan Alternatif (AAC).
Wikipedia the encyclopedia menjelaskan bahawa penggunaan AAC melibatkan pemilihan kod-kod atau mesej daripada pelbagai aspek. Pengguna boleh menggunakan elemen ini sendiri atau dalam kombinasi untuk menyampaikan pelbagai mesej. AAC digunakan tanpa bantuan, atau dengan bantuan yang melibatkan teknologi tinggi dan rendah. (*Rujuk pada senarai lampiran)
Bagi AAC yang tidak memerlukan bantuan, ia tidak memerlukan sokongan luar atau prosedur khas. Ia hanya memerlukan kaedah pertuturan, bahasa isyarat, gesture dan mimik muka. AAC tidak berbantu ini tidak menggunakan kos dan ianya mudah alih. Namun demikian, ia bergantung kepada keupayaan ingatan pengguna, isyarat yang digunakan mungkin sukar untuk dipelajari dan rakan komunikasi masa hadapan terhad.
Bagi AAC berbantu pula, ia semudah papan komunikasi hingga sekompleks alat bantuan pertuturan sintetik berkomputer. Alat bantuan yang digunakan bolehlah terdiri daripada samada elektronik atau tidak dengan menggunakan prosedur pilihan dan sistem symbol. Ia juga memerlukan objek fizikal, alatan atau sokongan luaran untuk membolehkan seseorang itu berkomunikasi contohnya papan komunikasi, carta dan alatan mekanikal atau elektrikal. (*Rujuk pada senarai lampiran). AAC berbantu Dapat menghasilkan mesej yang lebih kompleks daripada keupayaan bahasa pengguna dan membolehkan pengguna berkomunikasi dari jauh (VOCAs-Voice Output Communication Aids). Namun demikian Kelemahan AAC berbantu pula adalah alat elektronik yang digunakan boleh rosak atau hilang kuasa. Kemudahalihan juga terhad dan alat ini mahal dan menyebabkan ianya sukar diperolehi.
Dalam pendidikan pemulihan masalah bahasa dan komunikasi dalam kalangan kanak-kanak, AAC digunakan sebagai sumber penilaian awal termasuklah inventori ekologi. Penyediaan maklumat melalui AAC membolehkan keupayaan murid untuk melibatkan diri dalam semua persekitaran dipertingkatkan. Guru-guru juga boleh memilih mod bantuan dan tanpa bantuan atau digabungkan sebagai mod pengajaran. Pemilihan gesture atau grafik yang sesuai metilah dititikberatkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Akhir sekali, pemilihan kaedah harus dititikberatkan agar peningkatan kualiti kemahiran berkomunikasi dapat dipertingkatkan.


REFLEKSI.

Saya memulakan pelaksanaan kerja kursus ini dengan perasaan seronok. Saya memulakan penaakulan saya sebaik sahaja mendapat kertas panduan kerja kursus PKU 3102. Sebelum ini saya sudah mempelajari beberapa aspek dalam mata pelajaran Perkembangan kanak-kanak, pengenalan kepada pendidikan pemulihan dan juga mata pelajaran ini sendiri iaitu pengenalan kepada masalah bahasa dan komunikasi. Melalui maklumat sedia ada yang saya telah perolehi, saya mula menghubungkaitkan beberapa fakta yang boleh dimasukkan dalam mana-mana sub topik dalam kerja kursus ini. Melalui pengetahuan sedia ada tersebut, saya menemui satu jawapan kepada soalan yang kedua dalam kerja kursus ini iaitu yang berkenaan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Serta merta saya teringat akan hierarki keperluan manusia yang dikemukakan dalam teori keperluan A.H.Maslow. Teori ini ternyata menghurai bagaimana seseorang itu gagal menguasai kemahiran di peringkat tertinggi dalam aspek kehidupannya.
Apabila saya meneruskan pembacaan dan penulisan kerja kursus ini, saya akhirnya menemui bahawa ada banyak faktor yang mempengaruhi kemahiran berbahasa dalam individu berkenaan dan cara-cara untuk mengatasi masalah tersebut. Di tahap ini, saya mengimbas kembali kelakuan saya pada permulaan saya menerima tugasan kerja kursus ini. Sebenarnya, kelakuan saya itu juga wujud dalam hati seorang kanak-kanak yang baru belajar. Apabila mereka menerima tugasan tertentu, mereka tentu merasa seronok untuk melaksanakannya. Namun demikian, tahap kefahaman mereka adalah bergantung pada pengetahuan sedia ada yang mereka perolehi. Sekiranya kanak-kanak tidak mempunyai pengalaman sedia ada dalam menggunakkan bahasa dan komunikasi, mereka secara tidak langsung akan lambat menerima ataupun mungkin seringkali gagal mencapai objektif yang hendak dicapai.
Oleh hal yang demikian sebagai pembimbing iaitu tanpa mengira samada mereka adalah guru, ibu bapa atau masyarakat sekeliling, kita haruslah bijak mengatur strategi untuk memastikan bahawa individu tersebut mampu menguasai kemahiran berbahasa dengan betul. Pihak terbabit haruslah bijak menggunakan pengetahuan sedia ada pada individu berkenaan untuk membawanya memperkembangkan lagi pengetahuan ke arah konsep yang baru. Sesungguhnya, manusia terutamanya kanak-kanak menurut teori A.H Maslow tidak akan berkembang menuju ke peringkat seterusnya sekiranya keperluan asasnya tidak terpenuhi.
Selain itu, saya juga suka mengambil satu petikan dari tulisan Clerehugh, 2000 yang menyatakan bahawa “Pupils want to learn quickly; that is, they want to see result in that they are able to use the language in the meaningful way as the reward for the learning effort put in. They want to discuss things which are of personal interest or which are of direct relevance of the situation. It is not usual to hear a group of fourteen years old discussing the time they get up, get dressed and cleaned their teeth and if they have a real desire to communicate on a given topic, they may naturally become disenggaged with the subject”
Memang benar setiap manusia mahu mempelajari sesuatu dengan cepat. Sama seperti saya, saya menginginkan daya kecepatan dalam menyelesaikan semua kerja kursus saya. Namun demikian, apakah gunanya untuk mempercepatkan sesuatu jika kita tidak mendapat apa-apa faedah atau pengajaran darinya? Oleh itu, saya mengaitkan keinginan saya ini dengan petikan tulisan tokoh di atas. Sebagai seorang guru, saya seharusnya tidak memiliki perasaan ingin cepat dalam menyempurnakan silabus-silabus yang harus dipelajari pada semester yang tertentu. Perkara yang terpenting adalah melihat kebajikan anak-anak murid samada mereka mampu menguasai kemahiran yang seharusnya mereka kuasai pada tempoh tertentu atau sebaliknya. Sememangnya masa harus diurus dengan baik. Namun secara peribadi saya lebih mengutamakan pencapaian pelajar terutamanya dalam perkembangan mereka dari segi bahasa dan komunikasi.
Oleh kerana pada zaman ini, manusia saling memerlukan antara satu dengan yang lain, maka saya menyimpulkan bahawa masalah yang terbesar yang harus ditangani segera adalah masalah bahasa dan komunikasi. Hal ini demikian kerana hanya melalui komunikasi dengan menggunakan bahasa sebagai perantaraan, manusia dapat mencapai, meluahkan seterusnya memiliki keinginan dan kepuasan dalam kehidupannya. Oleh itu, semua pihak haruslah bekerjasama dalam menangani masalah ini. Jangan biarkan kaum sejagat manusia tercari-cari arah kehidupan mereka hanya disebabkan masalah bahasa dan komunikasi yang mereka hadapi.

LAMPIRAN.

Gambar 1: Pengguna AAC menggunakan kod nombor untuk latihan pengamatan yang terdapat pada papan komunikasi.

Gambar 2: Pengguna AAC mengakses kebolehan pengamatan mata melalui papan kenyataan lutsinar.

Gambar 3: Papan kekunci alat text-to-speech.

Gambar 4: alat ringkas switch operation speech.

Gambar 5: Alat menghasilkan suara khusus untuk pengguna Autisme.

Gambar 6: buku komunikasi

Gambar 7: Alat komunikasi static – Go-talk

Gambar 8: alat penghasilan ucapan yang diakses menggunakan tetikus.

Gambar 9:Alat yang digunakan oleh para pesakit Parkinson.

*Demikian antaranya alat-alat yang digunakan dalam AAC yang menggunakan teknologi rendah dan tinggi.


Gambar 10: Lebihan kromosom ke-21 pada kanak-kanak down sindrom.














RUJUKAN

Ahmad, M. (2008). Intervensi anak istimewa bermasalah pembelajaran. Kota Kinabalu, Sabah: University Malaysia sabah, 2008.
Anuar. (2009, April 15). BLOGGER. Retrieved Januari 2010, from DEMI CINTA INI: http://anuarsped.blogspot.com/2009/04/masalah-bahasa-dan-komunikasi.html
Kamaruddin, K. (2009). Psikologi Perkembangan Panduan Untuk guru. Tanjong Malim, Perak: Universiti pendidikan Sultan Idris.
Kamus Dewan Edisi ke-4. (2007). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kusuma, E. (2007, Mac 02). Chademak. Retrieved Februari 2010, from Pembelajar.com: http://www.mail-archive.com/cahdemak@yahoogroups.com/msg00535.html
Lian, S. S. (2006, April). Retrieved Februari 2010, from Pdf.: http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfwP/SIOWSWEELIANBP030056D2006TTP.pdf
Malaysia, J. P. (2008). Garis Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas . Retrieved September 01 , 2009
Sang, M. S. (2008). Perkembangan kanak-Kanak. Ipoh perak: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.



Independent Self Learning 1

INDEPENDENT SELF LEARNING 1
SUBJECT: English Language Proficiency (ELP) 1
COURSE CODE: WAJ 3102

THE PART OF SPEECH
I’m really interested to the poetic wisdom that I’ve read from the book “English for Malaysians” entitle “Take Time”.

Take time to be aware; it is the opportunity to help others.
Take time to love and be loved – It is God’s greatest gift.

The verse above is the third verse for the poetic wisdom that I’d mention before this. While reading the poem, of course I’m thinking about the element that made up the verse of the poem. Then, I’ve found something interesting about it. In this world, we used words in different ways. Sometimes, we are referred to the name of the things that we talked about. Sometimes, we are talked about something that described another thing. For example, the verse above talked about the greatest gift of God. The words God is the name of our Almighty Lord. Meanwhile, the words greatest explained the condition of the gift.
The explanation actually talked about the part of speech. The part of speech is included 9 items. They are nouns, pronouns, adjectives, verbs, adverbs, prepositions, articles, conjunctions and interjections. According to Rita Mae Brown, language exerts hidden power, like a moon on the tides. If the language really exerts a hidden power, then we must understand well then practicing each of the parts of speech. How? By explore its meaning and do a lot of exercises about it. Below are the explanations about each class of the words and some exercises that I’ve done.



1. NOUNS
- Simply, we can say that a noun is a name. (English for Malaysians)
- Generally we can divide nouns into four classes. That is common nouns which divided into two, which are countable and uncountable nouns, Abstract nouns, proper nouns and collective nouns.
EXERCISE:
Choose a suitable noun to fill each blank in the sentences below.
1. The earthquake of 2004 destroyed the towns and villages in the region. (common noun)
2. The national anthem of Malaysia is Negaraku. (Proper noun)
3. My grand-uncle is the youngest brother of my grandmother. (Animates noun and gender)
4. These scissors are very sharp because they are made of top quality stainless steel. (countable noun)
5. The island’s name is unknown and no country’s map show where it is. (possessive noun)
6. The family lost all hope and was in despair when their father lost his job. (uncountable noun)
7. Yasmin had a rather sad expression on her face when I met her in this morning. (abstract noun)
8. I forgot my password and could not access my email account. (compound noun)

2. PRONOUNS.
- Pronouns are words that can take place of Nouns in a sentence.
- A pronoun stands alone. It is not used with a noun. (English for Malaysians)
- Pronouns divided into 5 classes; Personal pronouns, possessive pronouns, interrogative pronouns, demonstrative pronouns and reflexive pronouns.
EXERCISE:
Fill in each blank with the correct Personal Pronoun, possessive pronouns and reflexive pronoun.


Help me! Help me! A weak female voice cried out. Immediately, several people rushed to help. A young man got to the lady first.
‘Let me help you,’ he said to the elderly lady lying on the floor. He helped the lady to her feet.
‘My hand bag! Where is it?’ The lady cried. ‘All my things are inside! Oh dear! I put everything in there myself this morning!’
‘Don’t worry. We will find it,’ the young man said to her. ‘Are you hurt?’
‘I am a doctor,’ said a woman in the crowd. ‘Let me take a look. Can you help her to that bench over there?’ he said to the young man.
By now, a policeman had appeared the scene. ‘Can you all please move aside?’ he directed the crowd. ‘Let them through, please.’

Make information questions using the interrogative pronouns.
1. We let the window open so that a little breeze might blow in.
Why did you let the window open?
The suggested answer: Why did you leave the window open?
Fill in the blanks with a correct demonstrative pronoun.
1. “Razali, come here! Can you pick up these tennis balls for me?” Said the coach.

3. ADJECTIVES
- Adjective used to explain the nouns.
- We can use adjective before or after the nouns.
- Adjectives are divided into 6 parts; descriptive adjectives, quantitative adjective, possessive adjective, demonstrative adjective, distributive adjectives and interrogative adjectives.

EXERCISE
1. The watch is expensive. I cannot afford to buy it. (descriptive adjectives)
2. I drank some coffee yesterday. (quantitative adjectives)
3. This basket is mine. (demonstrative adjectives)
4. These are my house. (possessive adjectives)
5. Whose dress is this? (interrogative adjectives)
6. Either Nyla or Nana is wrong. (distributive adjectives)

4. VERBS
- Verbs are very important words.
- They tell us about the actions and situations in a sentence.
- Verbs are divided into two parts; main verbs and auxiliary verbs.
- The main verbs are divided into two – regular and irregular verbs.
- The auxiliary verbs are helping verbs.
EXERCISE:
1. He ………… up late yesterday.
a. Wakes
b. Waken
c. Wake
d. Woke
2. My children ……….. to their grandmother’s house yesterday.
a. Went
b. Go
c. Goes
d. Going




3. Someone is ………….. in the hall now.
a. Singing
b. Sing
c. Sang
d. Song
4. The children ……………. afraid of the fierce dog.
a. Was
b. Were
c. Is
d. Am
5. He ……………. ill yesterday.
a. Was
b. Were
c. Is
d. Am
6. They ………….. happy at the party yesterday.
a. Was
b. Were
c. Is
d. Am

5. ADVERBS
- The words that used to add meaning to verbs, adjectives, or other adverbs.
- Adverbs are divided into six parts; degree/quantity, place, manner, frequency, interrogative and time.
EXERCISE:
1. They are happy to leave their bag …………………, as long as they are safe. (adverbs of place)
a. Somewhere
b. Anywhere
2. Even though Durie is young, she has travelled …………….. (adverbs of place)
a. Everywhere
b. Anywhere

3. Adverbs of time.
Arif : Sorry, I couldn’t go over your house ..........(1), Beng Lee.
Beng Lee : It’s OK. We didn’t do very much ………….(2). Because only Arvind and Amir were there.
Arif : Here comes Nurul!
Nurul : Hi, is everyone here……… (3)?
Arif : No, just myself and Beng Lee. But Amin and Jaswant will be here …………(4).

a. a) Yesterday
b) Tomorrow
c) Before

b. a) Till
b) Then
c) Before

c. a) Already
b) Before
c) Still

d. a) Yet
b) Soon
c) Then

4. I have …….. met anyone so stubborn. He won’t even listen to his father. (adverbs of frequency)
a. Rarely
b. Never
c. Occasionally
5. Zaharah is ………. very punctual. She doesn’t like to keep people waiting. (adverbs of frequency)
a. Sometimes
b. Regularly
c. Always

6. Johan answered all the questions from the interviewer ……….. without showing any sign that he had never done it before. (adverbs of manner)
a. Familiarly
b. Firmly
c. Confidently

7. The children scream …………. For their food when they reached home. (adverbs of manner)
a. Eagerly
b. Favorably
c. Boldly

8. The storm last night was ………….. unexpected and we had not even closed our windows. (adverbs of degree)
a. Too
b. Totally
c. Fully

9. He was always ………. Careful with his money so he was able to save enough to buy himself a car. (adverbs of degree)
a. Quite
b. Too
c. Entirely
10. We will definitely accept the invitation to the dinner so that we can meet your family. (Adverb of certainty)
11. The boy was obviously feeling quite ashamed of his bad behavior because he apologized. (adverb of certainty)

6. PREPOSITIONS
- Prepositions are used to show the relationship between one thing and another in the same sentence.
- Preposition can be divided into preposition of time, position, direction, purpose and association.
EXERCISE:
A. You should end your game before sunset for it will get dark soon. (preposition of time)
B. The government built a guest house at the bottom of the mountain for international visitors to rest before their climb. (preposition of place)
C. The house painter climbed …… the ladder as he progressed. (preposition of direction)
a. Against b. up c. from
D. Razali kicked the ball with great force ………….. straight into the goal mouth.(preposition of purpose)
a. Between the two posts b. among the best
E. Asking me to pick one of these activities is like choosing ………… (preposition of association)
a. Between jasmine and dahlia
b. Between a rotten mango and an over-ripe banana.

7. ARTICLES
- There are two types of articles; Indefinite articles and definite articles.
- Indefinite articles is divide into two items; ‘a’ and ‘an’.
- Definite articles is ‘the’.

EXERCISE:
Look at the nouns below. If a noun can be used with an indefinite article, fill in the blank with a or an. Otherwise, leave it blank.
a. A youth.
b. – truth.
c. An avenue
d. An experience
e. A landslide
f. – greed.
Fill in the blanks with a, an and the when an article is needed. Do not write anything if nothing is needed.
A waterfall is a stream of water which falls suddenly from a higher a lower level. If there is a large volume of water, it is called a cataract. If the volume is small, it is called a cascade. Some waterfalls plunge hundreds of meters in a single narrow stream. Others are broad and pour an immense volume of water over their ledges.






8. CONJUNCTIONS
- Words that joined words, phrases or sentences together.
- It consists of five parts; and, but, or, because, so and although.
EXERCISE:
Choose the correct answer.
a. Jack sings (but,and) plays the drum.
b. They played their best (and, but) they did not win.
c. It does not matter whether the children sing (but, or) play.
d. (Although, because) it is raining we have to go.
e. You can do well in examination (if, because) you study hard.

9. INTERJECTIONS
- A word that added to the sentences that convey emotions.
EXERCISE:
1. Hello John, how are you today?
2. Hmm, I’m not sure.
3. Oh, please say yes!
4. Well, what did he say?
5. Ouch! That hurts!
(Taken from http://www.tolearnenglish.com/cgi2/myexam/voir2r.php?id=5546 quiz.)


We might found that there is same word that exists in different class of part of speech. However, we must know that the usage of the element is all depends on the sentences meaning.
From those information and exercises, I would like to conclude that it was not so hard to learn the part of speech but of course it could be a problem if we just neglect it. The finest words are only vain words if you cannot understand them. The words that I borrowed from Anatole France (1844-1924) told us that it was no use if we cannot fully understand the language that we want to use. So, in this Part Of Speech, I’d learned that only practice can make me understand all the function each of the parts of speech.

REFFERENCES:
Choo, T. S. (2007). Grammar Mastery SPM. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
J.S. Solomon, S. S. (2008). English of Malaysians. Selangor Darul Ehsan: Pelanduk Publications.
John Watson, S. K. (2008). Memory Mastery Through Mind Maps English Grammar. Selangor Darul Ehsan: PNI Neuron (M) Sdn. Bhd.
To Learn English. (n.d.). Retrieved JANUARY 12, 2010, from http://www.tolearnenglish.com/cgi2/myexam/voir2r.php?id=5546
University Of Ottawa. (n.d.). Retrieved JANUARY 12, 2010, from The Writing Centre-Grammar Hyper: http://www.arts.uottawa.ca/writcent/hypergrammar/interjct.html

NICE IN TRAINING

When a person trains once, nothing happens. When a person forces himself to do a thing a hundred or a thousand times, then he certainly has developed in more ways than physical. Is it raining? That doesn’t matter. Am I tired? That doesn’t matter either. At this point, willpower will be no problem
(Emil Zatopek, winner of four Olympic Gold Medals)

Emil Zatopek, the winner of four Olympic Gold Medals tells us on his quotation above that everything we want to achieve in this world needs us to struggle or have a good training for any activities even the lower part of activities in this world. Before we start to the higher level, let us refer back to our childhood moments. Before we know the world, we were fully depends on our parents. However, we cannot depend to them all the time. We need to learn the way of this life, both the easy and good part and the sad and happy part in our life.
Do you remember the first time you could walk alone? It is happen just like that, naturally or needs you to have some training before you enable to do that? I know that no one of us is able to remember the first time we can walk without holding our parent’s hands. But we can simply refer to the children nowadays. Firstly, a mother will hold both of their child hands before let them try to walk with themselves. Then, mothers will hold only one of the child’s hands and then let them try to walk by themselves. At first, we will see that the child will fall down. It was not only once but many times. Although every person will fall down different times but at the end of their personal training, they will be able to walk alone. And the success then welcomes by the words of wisdom or simply congratulates them in different ways.
Actually, the things always happen in our life since our childhood until our golden age. In fact, we will always trains ourselves to succeed in all part of life especially in education that take almost all part of our life because without education we are nothing.
So, if the training is important in our everyday life, what is the real meaning of TRAINING? According to the Business Dictionary. com, training is best define as organized activities aimed at imparting information or or and instructions to improve the recipient’s performance or to help him or her attain a required level of knowledge or skills. Personally I agree that the definition itself can prove the world that the importance of training is not just a myth. Although we are loaded by the Science and Technology product, still we need to practice more to be almost perfect as nobody is perfect in this world. On the other hand, we can simply conclude that we need training besides by gain their nice too. However some people confused about the need and nice of training. So, the next paragraph is all about the need and nice of training. Does they different or just a same thing? Let’s go through in each of them.
When we talked about nice, we might confuse about its true meaning since the word NICE also was a name of the city of Southeast France on the Mediterranean Sea Northeast of Cannes. However, this word is truly not related to this city. The word ‘nice’ here means others thing. For more explanation, let us refer to the Business Dictionary.com definition about this word. ‘Nice’ are defined as good or satisfactory. In conclusion, ‘nice’ simply refer to the ‘benefit’ of training. What is the nice of training then? I will take sport and education as a main reference in giving an idea about nice in training.
Firstly, when athletes do a lot of training, they will gain benefits such as achieving their goal. Let us compare the athlete that do a lot of training to them who train less. Of course the one who practice more will win the game. Am I right? That is the first nice from having a lot of training.
Secondly, those who train more will have a good stamina. Stamina not only used in competition but more in everyday life. For example, someone who works as a footballer and also a father needs more energy in order to manage his life. Other than spending time to play football, he has another important thing to do. That was a Family organization. As a head of the family, he cannot let the family destroy just because he does not have time to spend with his family. When he has a good stamina, he will not only able to arrest her energy while playing but continue to serve his family as good as he can.
Apart from sport, let us refer to the education field. In this field, we can simply divide them into two parts; a person that receive knowledge from the person who teach them (students) and a person that teach the students (teacher or lecturer). Students can divide into two too; students in a lower education and a higher education. As students, of course we need to keep practice to understand more each of the subjects that we learn. When a student keep practicing what they have gain at school, they will have an extra knowledge on how to use the knowledge in their real life. For example in mathematics, students learn on counting a numbers, add, minus, subtract and dividing them. Those operations can use in budgeting and planning our monthly expenses. For those who apply in their life will understand it more. That’s the nice of keep practicing it.
Referring to the higher education, we can simply take the trainee teacher at Institut Pendidikan Guru Malaysia as an example. Bina Insan Guru (BIG) is one of their activities that they must do. BIG train all trainee teachers to survive at the jungle. This activity seems irritated a lot of trainee who doesn’t ever do such things. However if they keep practicing the activities that they have learned from BIG, they actually have overcome the problem that they might face when they are posted to the rural-area. Those who practice more will win the situation first and enjoy the benefits that he or she gained.
Above all, practice builds our characteristics too. Lou Holtz the football coach said that ability is what you’re capable of doing. Motivation determines what you do. Attitude determines how well you do it. Lou Holtz told us that the nice or benefits from having a training will reflect or determined by our attitude.
First and foremost, when we have a lot of training, we have developed our self-respect and confidence. If we respect ourselves, we will be less likely to be swayed by another pressure especially peer-pressure for those who called a students. Confident also help us to be much easier to say no when faced the temptations to go against all things that lead us to wrong way. We also will have courage to speak up and maybe suggest an alternative activity or stand up for what we believe. It all happen when we achieve an award in a competition or in our life it will automatically develop our self-respect and confident.
Last but not least, we will develop a loyalty and commitment in ourselves. As we know, training needs to sacrifice in order to get a good result. We need to have a commitment to continue training. We must be loyal to our team, stick to them and maybe sacrifice a big thing in order to keep a promise between us and our team. All of these actually our nice or benefits from training in every part of our life.
REFFERENCE.
Habenicht, D. J. (2000). Christian Values. U.S.A: Review and herald Publishing Association.
Jacobs, A. (n.d.). THE FINAL SPIRIT. Retrieved January 2010, from http://www.thefinalsprint.com/2007/09/finish-strong-with-tfss-collection-of-famous-quotes/
New South Wales Government. (n.d.). Department of Education and Training. Retrieved January 2010, from https://www.det.nsw.edu.au/
The Free Dictionary. (n.d.). Retrieved January 2010, from http://www.thefreedictionary.com/training

MORAL & VALUE IN LEADERSHIP

So far, we have been discussed about the psychology, sociology and ethics in leadership. All the elements are really important and influence the developing of leadership skill. Now, what about value and moral? Does it influence our skill in leadership? According to Susan M. Heathfield (About.com Guide), the best leaders exhibit both their values and their ethics in their leadership style and actions. Besides, the individuals that work in NGOs empower their institutions to play an important moral leadership role in the process of transformation towards a sustainable world civilization (Rio de Janeiro Brazil, 1992). The information tells us that both of the value and moral are important in leadership. So, if the moral and value are important in leadership, let us explore it in order to enhance our skills in leadership.

First and foremost, let us refer to the people’s general thoughts about it. Basically, people classified values and moral as a same thing that related to the classes of good habits. How about you? Let us explore it. According to the changing Mind.com (2002-2009), values are the rules by which we make decision about right and wrong, should and shouldn’t, good and bad. They also tell us which are more or less important, which is useful when we need to do something that needs us to involve it. On the other hand, moral explained as the greater social element to value and tend to have a very broad acceptance. Morals are far more about good and bad than other values. People always judge others more strongly on morals than values. People might classify others as immoral, yet no words for them who not following the value. On the other aspects, values are important because they are providing a basis for all decision and actions during life. Values play a central role in life. (Donna J. Habenicht, 2000). Besides, moral is defined as motivation based on the ideas of right and wrong. (Dictionary.com). From the definition above, we can simply say that both moral and value are nearly the same but they are actually composed from different aspects. Yet the moral tend to be greater than the value.
Now, what is the relationship between leadership, values and moral? Before we proceed, let us look at several issues that related to this aspect. The Global Forum in Rio de Janeiro Brazil on 3-14 June state that autocratic, paternalistic, manipulative and ‘know-it-all’ modes of leadership are found in all parts of the world. They also state that moral leadership is hard to identify because society presents too many conflicting messages about what is meant by leadership. Does it happen in our country? Referring to the Mstar Newspaper (19 December 2005), a tuition teacher was accused of abusing a student, Noradilah Shikin Abdul Halim, 9, at Taman Perlis Kangar, on 15 December 2005. The student was totally injured after the incident happen. Do you think that the teacher succeeded in leadership? Of course not. He failed to show the value and moral in his leadership skills. He chooses to abuse the child and of course the act hurt her and maybe affect her life especially her study. The leader should not do the same thing. Here we can see the importance of moral and value in leadership skills.

We know that to have a high moral value in our life is not as the piece of cake. It needs our effort and should begin from the childhood. Family organizations especially parents should know that every great value and moral started from HOME. Everything that family does with their child’s time gives powerful value massages to their children (Donna J. Habenicth, 2000). Parents really have only one chance to teach their child. Therefore, parents should begin to teach them about it. First and foremost, the child must understand that without God, moral and values die. It is because, when our moral and values begin with God, they begin inside us and we will start to be truly honest. Not wasting time by pretending to be honest. When we be honest, our values are truly qualities our soul. We will continue to be who we are regardless of how others act. We really cannot generate the qualities of our soul. They come from God. He put it inside us and it is up to everyone to use it. That’s the important of knowing God before having a great value and moral in leadership.
However, the great value and moral not only can be strengthening only in childhood. For those who are in adolescent, we still can improve our moral and value skills especially in leadership. The most important thing that everyone should know is value and moral in someone is just like growing a tree. What do we take to grow a healthy tree? Good genetic stock, the best soil for that tree, water, fertilizer, occasional pruning, sunshine and protection from storm.

With the Principe of growing a tree, we can simply use it in our step to growing a value and moral. Good genetic stock. From an anonymous research, some leader tends to influence people by their way to communicate but some of them cannot. Some of them are easy to mad but the others are patient. Actually all of it comes from their genetic makeup. Does it mean others cannot learn these basic values? Of course not. We must remember that everything needs practice. Even for those who mastered something needs to continue their practices. We just need to believe that every human created special by God. So, each of us tend to have an unlimited potential. The soil is the match between us and the person who encourage us to polish our value and moral. As we look into our temperaments, maybe sometime we need much courage to polish our confidence than the other moral value. So, we need to make a lot of adjustment with the person that close to us to prosper and grow. We also need the sunshine that always give us an encouragement to polish our moral and values, daily watering with several good comment from the person that support us and a gentle teaching of God’s words, the fertilizer of special life’s experiences, the pruning of discipline and protection from strong winds and storms which brings a bad things that influence a growing of our moral and value.

After the process of growing are finished, the tree will produce fruits. Either good or bad of the fruits is depends on how we manage the tree before. The same things happen to our process to polish or grow our values and moral. If we are success in our process of growing values and moral, we will experience a good fruit from it. We will be able to lead as good as the guard at the beginning of this writing. We also enable to capture people attention as in sociology and psychology aspects.
Let us explore the fruits of good values and moral grow in leadership. Firstly, a leader will always listen. That mean a leader will always care about his or her people needs. They not only sitting here and there to give unusual commands then blaming them for the unusual result. Secondly, they will think before speaking. They do not simply use the words to all kind of people. Be careful. The usual words that we used might hurt others. Then, they will use a calm and soft answer to all ways of communication. Other than that, they will be encouraging leader. As we know, not all people enable to do all things that we can do. However, they still can do it by keep practicing. So, as a good leader, we need to encourage the employees so they can do as better as they can.

Did you ever heard about a humble and peaceful leader? This is the climate of the good fruits in leadership moral and values. When the leader is cooperative, they will avoid fighting and resolve problem carefully. They try to react calmly, instead of become angry over things that they do not like. This kind of leader will be a good team player then working hard for their team. If someone is mean to them, they try to remember that it is really their problem and they try to understand it. If the other teams win, they will congratulate them instead of complained the result was unfair and that’s the reasons they’ve won. When they receive a special honor, they will accept the recognitions in a spirit of humility. They are not celebrating themselves but give a credit to those who helped them achieve the honor. The leader is not boastful but full of accomplishment. Last but not least, if someone in their team made mistakes, they will support him/her and still respect them instead of reject them in our time. The leader believes that they will do better next time.
Now, we can see that a great value and moral needs a lot of effort in order to get it in leadership. We must know that some people need to try harder than the others. Sometimes, the process of planting values and moral in our character hurts. However we must believe that we all have a potential to grow towards a better life. Although we may grow in different ways but we all can grow strongly and beautifully in God’s garden especially in our moral and values skills in leadership.



REFFERENCE
STATEMENT LIBRARY. (1992, June ). BAHA'I INTERNATIONAL COMMUNITY. Retrieved January 14, 2010, from http://statements.bahai.org/92-0608.htm
Carnegie, D. (1993). The Leader In You. U.S.A: Simon & Schuster Inc.
Heathfield, S. M. (n.d.). About.Com Guide. Retrieved January 14, 2010, from http://humanresources.about.com/od/leadership/a/leader_values.htm
J.Habenicht, D. (2000). 10 Christians Values. U.S.A: Review & Herald Publishing Association Hagerstown, MD 21740.
Kate Wilson (Director, A. S. (n.d.). Australia and Capital University. Retrieved January 14, 2010, from University of Canberra: http://www.canberra.edu.av/studyskills/writing/introducting

LEADERSHIP (Intro)

“If you want to build a ship, don’t herd people together to collect wood and don’t assign them tasks and works, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea.”
(Antoine de Saint-Exupery)


When we talk about leadership, what appears first in your mind? A prime minister? A president? Or even an employer that control everything that happen in an organization, where he is in charge of all things and no discussion allowed in making any decision? To answer this questions, let us experience the story from Dale Carnegie’s book entitle The Leaders in You.
“Fred Wilpon is the president of the New York Mets Baseball team. One afternoon, Wilpon was leading group of school children on a tour of Shea Stadium. He let them stand behind home plate. He took them into the team dugouts. He walked them through the private passage to the clubhouse. As the final stop on his tour, Wilpon wanted to take the students into the stadium bull pen, where the pitchers warm up. But right outside the bull pen gate, the group was stopped by a uniformed security guard. “The bull pen isn’t open to the public.” The guard told wilpon, obviously unaware of who he was. “I’m sorry, but you can’t go out there.”
Now, we know that Wilpon have the power to get what he wants by telling them who is he or simply show his top-level security pass to them. But Wilpon did not do that. He takes all the students to move aside and use another gate to go to the bull pen. On the late afternoon, Wilpon sent them a handwritten note. He thanks them for their concern to do their job. In your opinion, why did Wilpon do that? It is all because he does not want to embarrass the guard but make them feel appreciated and more treasure their work. Yes, the guard has done their work successfully. Although we might think that the guard was low in status but whoever they are, they also involve in leadership and maybe those higher status do not concern about their job as much as the guard did.
Now, what is the meaning of leadership? Nowadays, people assume that a leader is the one that always begins at the top. The boss is the boss and he is in charge of everything while the employees will only say ‘yes’ and do all the boss commands. However, those assumptions were definitely wrong. According to John Patrick Dolan (1988), leadership is a willingness to accept the responsibility for results. What was that mean? If we try to understand the inner meaning of leadership, we will find that the word ‘willingness’ is not just willing to do something but it is all about a positive attitude towards a better result. So, leadership is when someone who has developed the attitude of a willingness to take the responsibility for a good result. Developing the attitude of willingness is by knowing the five important elements in leadership – Psychology, Sociology, ethics, value and moral. Let us go through each of these elements.



P/s: Conclusion must conclude all; leader is not among the best or for those who begin at the top. But leadership should exist in every people coz leadership is in you. Wherever we are, we are the leader even for our family and ourselves.